Pementasan Teater Juta-Juta


Pementasan Teater Juta-Juta

Theater

Venue : Stor Teater, DBP, Dewan Bahasa Pustaka
State : Kuala Lumpur
Date : 21 - 25 September 2011 : 8.30pm - 10.30pm
Admission : RM20
Bookmark this Event on FACEBOOK

Description : Karya & Arahan : Fasyali Fadzly
Menampilkan lakonan : Aloy Paradoks, Fazleena Hishamuddin, Anas Riduan

Amaran: TEATER INI ADALAH REKAAN SEMATA-MATA. ADA KENA MENGENA DENGAN YANG HIDUP DAN YANG TELAH MATI.

Sinopsis : Sekumpulan aktivis teater miskin di Malaysia yang menghadapi tekanan untuk mementaskan teater mereka di sebuah panggung terulung negara iaitu Keraton Seni. Dalam sesi pembentangan kertas kerja, mereka menerima pelbagai respon dari para bakal penaja, wartawan dan pengarah Keraton Seni itu sendiri.

Kesemuanya berpendapat bahawa teater yang ingin ditampilkan oleh sekumpulan anak muda ini tidak memiliki nilai komersialnya dan akan gagal di panggung. Jadi mereka bercadang untuk tidak memberikan tajaan dan menolak permohonan ini supaya dapat memberi ruang kepada satu pementasan Muzikal lain yang akan lebih berjaya menarik perhatian penonton kerana di barisi oleh penyanyi-penyanyi popular tanah air.

Dalam masa yang sama sewaktu Hang Tuah dan Hang Jebat sedang bertikam di istana Melaka. Kasturi, Lekir, Lekiu yang malas untuk turut campur tangan sedang memancing ikan di Kolam Larangan Istana. Antara perbahasan mereka ialah adakah mereka bertiga itu akan dikenang sama hebatnya seperti Han Tuah dan Jebat, atau di lupakan sahaja. Antara mereka bertiga Hang Lekiu sangat berkebolehan menelek masa hadapan telah melakukannya untuk melihat ke masa hadapan.

Sementara Pengarah Pementasan itu, Penerbit dan Sinografer terus berdiskusi untuk menentukan konsep dan maruah teater mereka. Akhirnya lantaran mempertahan ego berlaku pertelagahan antara pengarah dan penerbit. Pengarah Keraton Seni, Pengarah Bank ABC dan lain-lain penaja terus cuba untuk menyekat dari teater ini di pentaskan di Keraton Seni.

Info : Menggunakan kaedah play within the play. Teater ini menampil 3 orang pelakon yang setiap seorang akan membawa antara 3 hingga ke 4 watak dalam pementasan ini.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

zeroplan.blogspot & zeroplan.facebook are not manage and organize this event. Date, Venue, Time and Tickets price about to change without prior notice. Decision based on information that we collect maybe are not true and may cost you a risk and loss. Please be advice to check the official website and the organizer to confirm your trip and activity. Do notice us if the event from our post were canceled, postponed or wrong. Thank You, Admin ZeroPlan Malaysia.
x

Like us On Facebook


.